Esityskatkot varjostivat vuotta 2021, mutta katsomossa kävi yhteensä 60 000 katsojaa ja etäohjelmaa seurasi vieläkin useampi.

Yleisö palasi innokkaana teatteriin, kun katsomot syyskuussa aukesivat koko kevään kestäneen esityskatkoksen jälkeen. Teatteri keräsi vuonna 2021 katsomoon yhteensä 59 149 katsojaa, kun edellisen vuoden katsojamäärä oli 60 468. Kevään ja loppuvuoden esityskatkon takia esityskuukausia oli kesäteatterikauden lisäksi vain kolme kokonaista, mutta niihin mahtui yhteensä 12 ensi-iltaa. Koko vuoden 2021 aikana peruuntuneita esityksiä oli 207, toteutuneita 231. 

Syys-lokakuussa katsomot täytettiin kahden metrin turvavälein, mutta katsomokapasiteettia lisättiin hiljalleen alueen koronatilanteen sallimissa puitteissa. Koronapassi otettiin käyttöön Turun Kaupunginteatterissa ensimmäisten kulttuuritoimijoiden joukossa 16.11. ja täysistä katsomoista nautittiin pitkälle joulukuuhun. Aluehallintoviranomaisen asettama yleisötilaisuuksien täyskielto keskeytti esitystoiminnan jälleen 22.12. alkaen loppuvuodeksi. Joulukuun esitysten peruminen koski 17 esitystä ja yli 5000 katsojaa.  
 
Vuoden katsotuimpia esityksiä olivat kesäkomedia 39 askelta (12520 katsojaa), Hobitti (10 633 katsojaa), Tämä on ryöstö (6817 katsojaa) sekä Huomenna hän tulee (5225 katsojaa). 

Aktiivinen Diginäyttämö toi teatterin koteihin 

Turun Kaupunginteatterin Diginäyttämö-kokonaisuus piti sisällään 19 Somenäyttämö-lähetystä, joita katsottiin yhteensä 88 000 kertaa sekä 3 Baaritiskillä tuokiota ja 10 Teosavausta. Kevään esityskatkoksen aikana Turun Kaupunginteatteri striimasi Don Juan -komedian kahdesti ja Näyttelijäyhdistyksen Iloisen pornolaulukonsertin. Nämä striimaukset keräsivät yhteensä pitkälti yli 2500 katsojaa.   

Viidennen näyttämön ensimmäinen ensi-ilta myi loppuun 

Ravintola Viides näyttämö muuntui esitystilaksi Kantanäyn tuottaman illalliskabareen myötä. Tarjoilija, keitossani on homo! -esitys myi nopeasti loppuun sekä pikkujoulukauden että kevään lisäesitykset.  

Kevään draamat kysyvät riitänkö minä 

Kevään 2022 ohjelmiston keskiössä ovat ihmisen riittämättömyyden tunteet suhteessa muihin - perheeseen, kollegaan, omaan yhteisöön. Omista tuotannoista klassikkonäytelmiä edustaa Peter Shafferin Amadeus (ensi-ilta 4.2.), kiinnostavinta nykydraamaa taas Florian Zellerin Äiti (11.2.) ja Anthony McCartenin Kaksi paavia (10.3.). 

Teatterin tekemä yleisötyö jatkuu keväällä tutussa hybridimuodossa, eli sekä paikan päällä että etänä seurattavina tilaisuuksina. Lisäksi tekeillä on kielivähemmistöselvitys, jolla kartoitetaan oikeita tapoja madaltaa teatterin kynnystä kaikille kaupunkilaisille.  

Kiitos kaikille teatterin esityksissä käyneille ja Diginäyttämöä seuranneille!