Tekeillä on upea Cabaret, joka näyttää ihmisen kauheimmillaan ja kauneimmillaan. Lue Annan ja Ollin kuulumiset harjoituksista!

 

Näyttelijät Anna Victoria Eriksson ja Olli Rahkonen muistetaan hyvin Turun Kaupunginteatterissa, sillä molemmat esiintyivät keskeisissä rooleissa ollessaan aiemmin mukana musikaaleissa ja kiinnitettynä vakiokaartiin. Tänä syksynä he palaavat Päänäyttämölle ensin Cabaret-musikaalin Sallyna ja Cliffinä ja myöhemmin Nokia-näytelmän Risto Siilasmaana ja Sari Baldaufina.

Mikä on lempimuistonne Turun teatteritalosta?

Olli: Monia toki on, mutta mikään ei kyllä ylitä Stingin vierailua Turussa Viimeinen laiva -musikaalin yhteydessä. Se, että pääsi tapaamaan hänet ja esiintymään hänelle.

Anna: Se Sting-päivä oli kyllä ikimuistoinen.

Olli: Koko teatterin tunnelma oli silloin sähköistynyt.

Sting vieraili Turussa Viimeinen laiva -musikaalin näytöksessä 30.9.2017.

Millaisin uusin kokemuksin varustettuna palaatte Turkuun?

Anna: Hmm, Kinky Boots (Helsingin Kaupunginteatteri, 2018) jossa esiinnyin, oli niin tunnettu ja suosittu teos, että siinä pääsi kokemaan sellaista harvinaista joukkohuumaa. Menen ehdottomasti katsomaan sen Tampereelle, nyt kun tulee mahdollisuus nähdä se ulkopuolelta käsin.

Olli: Minulle opettavaisin produktio oli Kolmen kimppa (Helsingin Kaupunginteatteri, 2019), koska se oli ensimmäinen puhdasverinen komedia minkä tein. Siinä ohjaaja Liisa Mustonen opetti paljon komedian rytmistä. Me ei räiskitty, vaan mentiin syvemmän kautta. Erona aiempiin rooleihini oli sekin, että olin Kolmen kimppa -esityksessä näyttämöllä hiljaisena kokijana, enkä aktiivisena tekijänä, jolla on paljon repliikkejä.

Onko jotain Turku-rutiineja, mistä on tullut taas osa arkeanne?

Olli: Päiväunet palasi arkeen heti kun kaksiosaiset työpäivät alkoivat. Samppiksen maauimala ja urheilupuiston lenkit. Elinpiiri on taas maantieteellisesti pieni, mutta tosi viihtyisä.

Anna: Ja jokirantakävelyt. Täällä ei tarvitse sopeutua, kaikki on jo tuttua.

Olli: Niin, mullehan tämä on se kotiteatteri, josta aloitin urani.

Anna, olet työskennellyt ennenkin Cabaretin ohjaavan Jakob Höglundin kanssa (Myrskyluodon Maija, Åbo Svenska Teater, 2015 ja Romeo+Julia, Vaasan kaupunginteatteri, 2019), millainen ohjaaja hän on?

Anna: Jakob on erittäin positiivinen ja luova ihminen, jonka kanssa on kiva tehdä. Hänestä huomaa, että hän välittää tosi paljon teoksesta ja koko ensemblesta, kaikki ovat tärkeä osa teosta ja tarinankerrontaa.

Olli: Minun nähdäkseni Jakobilla on meidän tämän hetken tekijöistä tunnistettavin näyttämökieli, omalaatuinen ja kiinnostava. Tulee Berliinissä arvossa oleva ohjaajan taide mieleen. Suomessa myös Lauri Maijalalla ja Mikko Roihalla on samalla tavalla tunnistettava ote.

Anna: Jakobilla on vahva liikekieli, jota hän soveltaa eri teoksiin, niin että se näyttää aina tuoreelta.

Cabaret-musikaali saa ensi-iltansa Päänäyttämöllä 4.9.2020.

 Onko kummallakaan aiempaa kytköstä Cabaret-musikaaliin?

Anna: Olen nähnyt sen kahdesti ja elokuvana myös. Vaikka tarina on tuttu, olen tosi innoissani siitä nyt kun tiedän, että ohjaajana Jakob löytää modernin, kliseitä välttävän tavan tehdä se.

Olli: Minä muistin lähinnä klassikkoteoksen maineen. Musikaalin surullisuus ja traagisuus yllättivät, kun tietää sen olleen aikanaan hurja seksikkyytensä takia. Kuten kollegamme Miiko Toiviainen sanoi, enää pelkkä seksi ei toimi yleisölle, joka näkee sitä kyllä joka tuutista. Pitää löytää uusi tapa herättää yleisö. Cabaretin vimmatun juhlinnan allahan kiehuu koko ajan purkautumista odottava painekattila, siinä on aineksia paljoon.

Kumpaa teille näyttelijänä on antoisampi esittää, Cabaretin villiä juhlaa vai kohtalokkaita kohtauksia?

Olli: Ainahan traagisuudesta nauttii! Kaikkein kiinnostavinta on esittää kevyttä roolihenkilöä, joka pitää sisällään salaisuutta, surua tai pelkoa. Se kohta, jossa sen saa vihdoin päästää esiin, on sekä itselle että varmasti myös katsojalle sykähdyttävin.

Anna: Cabaret-kohtauksissa vahvinta on se, mitä tapahtuu juhlinnan jälkeen.

Olli: Niin, kaikki baarissa kävijäthän sen tietää, että siellä ollaan laina-ajalla. Se ilo ja hymy on huomiselta pois. Mitä pidempään juhlat jatkuu, sitä suurempi on pudotus arkeen.

Kertokaa lyhyesti roolihenkilöistänne Sally Bowles'sta ja Clifford Bradshaw´sta?

Olli: Cliff on amerikkalainen kirjailija, joka kärsii tyhjän sivun kammosta ja yrittää löytää apua siihen vaihteeksi Berliinistä. Muistan kun omina opiskeluaikoinani meidän opettajana ollut Mikko Roiha varoitti meitä Berliinin limbosta, tilasta johon taiteilijat helposti siellä päätyvät. Juuri sillä tavalla Kit Kat Club yrittää imaista sisäänsä Cliffin, joka on epävarma taiteilija. Sellaisena hän on ihan tunnistettava hahmo ainakin minulle itselleni. 

Anna: Kit Kat Clubin työntekijänä Sally haluaisi olla isompi tähti kuin onkaan. Hän on niin siinä limbossa! Sally peittää oman epävarmuutensa äänekkäällä juhlimisella. Sally on sekä rakastunut että riippuvainen suhteessaan Cliffiin.

Olli: Cliff ehkä rakastaa enemmän sitä, mitä heillä on parhaimmillaan, ajatusta siitä.

Mikä Cliffin ja Sallyn tarinassa kolahtaa teihin eniten?

Olli: Kaikki se hapuilu. Nämä ihmiset ovat epävarmoja tulevaisuudesta, eivätkä ole löytäneet vielä itseäänkään.

Anna: Usein eksyksissä oleva luulee, että löytää itsensä, jos vaan löytää sen toisen. Mutta sehän ei mene niin. Sally ja Cliff ymmärtävät toisiaan, mutta varmasti myös sen, ettei suhde tule toimimaan.

Kuvat Cabaret-musikaalin harjoituksista Jakob Höglund ja työryhmä.


Mikä on inspiroivinta töissä juuri nyt?

Anna: Se, että saa ylipäätänsä olla töissä. Se, miten me rakennetaan Cabaretia, se luovuus inspiroi. Juuri nyt on ihan sairaan siistiä kuulla meidän Kit Kat ensemble soittamassa biisejä näyttämöllä.

Onko Cabaret must see -esitys?

Molemmat: On! Siitä tulee tosi hieno!

Anna: Se muistuttaa siitä, mitä on live show. Ja sen poliittinen sanoma on nytkin ajankohtainen, välinpitämättömyyttä ja silmien ummistamista on ympärillä niin paljon.

Olli: Kuten Mikko Roiha sanoi, taide on muistamista, ei unohtamista varten. Tällainen esitys muistuttaa myös millaisia me ihmiset ollaan, kauheimmillaan ja kauneimmillaan.

Näet Annan ja Ollin näissä:

Cabaret-musikaali, ensi-ilta 4.9.2020

Viihteellinen draama Nokia, ensi-ilta 25.11.2020