Tom of Finland -musikaalissa maailmankuulut piirrokset heräävät eloon ja kuvataiteilijan tarina muuttuu musiikkiteatteriksi. Ohjaaja-koreografi Reija Wäre kertoo, miten paperille piirretyt fantasiat ottavat näyttämöllä todellisen muodon.

Tom of Finland -musikaali kertoo Touko Laaksosen matkasta maailman tunnetuimmaksi suomalaistaiteilijaksi, homoeroottisista piirroksistaan tunnetuksi Tom of Finlandiksi. Uutuusteoksen ohjauksesta ja koreografiasta vastaa Reija Wäre.

Wäre on tehnyt kattavaa taustatyötä teosta varten. Tom of Finlandin piirroksiin, kirjoihin ja dokumentteihin perehtymisen lisäksi ohjaaja kertoo tehneensä paljon haastatteluja.

”Jos joku tietää mistä tahansa teoksen aiheesta paremmin kuin minä, aina kannattaa kysellä!”

Ohjaaja on keskustellut esimerkiksi nahkahomoiksi itsensä määrittelevien miesten kanssa heidän elämäntavastaan.

”Olemme puhuneet paljon muun muassa sateenkaarikulttuurin estetiikasta ja siihen liittyvistä viesteistä ja tunteista. Olemme käyneet läpi myös homoseksuaalien aseman muutosta 1900-luvun alkupuolelta tähän päivään.”

”Kaikkien haastattelujen leimaava piirre on ollut se, että hyvin äkkiä puhutaan hyvinkin henkilökohtaisista asioista. Ihmiset ovat olleet avoimia ja valmiita vastaamaan syvällisesti.”

Touko Laaksosta itseään esittää musikaalissa näyttelijä Olli Rahkonen. Wäre kertoo tutustuneensa tarkkaan myös todellisen Laaksosen elämään.

”Ihmiselämän kaikki tapahtumat eivät tietenkään mahdu musikaaliin, joten meidän on tiivistettävä ja tehtävä tulkintoja. Mietimme, millä asenteella tai eleellä voimme kertoa laajemmin asioista. Oikea Touko tavallaan piirtää myös Ollin roolityötä.”

Mielikuvitusleikkiä

Touko Laaksonen piirsi uransa aikana tuhansia kuvia. Kuvataiteen muuttaminen teatteriksi on laittanut ohjaaja-koreografin kuvittelukyvyn koetukselle.

”Kuinka monta erilaista tapaa voi keksiä, joilla kuvataan, että piirretään ja katsotaan? Aika monta niitä on onneksi jo löytynyt”, Wäre hymyilee.

Piirrokset ja teatteri ovat Wäreen mielestä silti osuva yhdistelmä.

”Teatteri on mielikuvitusleikkiä. Teemme yleisön kanssa sopimuksen, jossa yhteisesti kuvitellaan, että tämä on metsä, tämä on koti, tämä on seksiä… Touko Laaksosen tavoin myös teatteri piirtää kuvia ja liikkuu fantasian ja mielikuvituksen maailmassa.”

Tom of Finlandin piirrokset inspiroivat sekä musikaalin lavastusta, pukuja että koreografiaa.

”Useiden koreografioiden lähtökohtina ovat piirrokset tai piirrossarjat. On esimerkiksi kuva, jossa kaksi miestä tanssii tangoa. Piirroksen kautta mennään tangonumeroon, lavalla näkyy sama asento ja samat hahmot kuin kuvassa.”

Musikaali tarjoaa samaistumisen mahdollisuuden riippumatta siitä, kuka olet – ihmiset ovat ihmisiä.

Mielikuvituksen avulla näyttämöllä voidaan kertoa myös sellaisesta, mitä ei näytetä.

”Ei teatterin lavalla voi tehdä kaikkia niitä asioita, joita piirroksissa voi. Lavalla vihjataan johonkin, minkä katsoja oman kokemuspohjansa mukaisesti täydentää.”

Tom of Finland -musikaalia on työstetty jo pitkään. Wäre kertoo, että projekti tuntuu hänestä samaan aikaan sekä kiehtovalta ja palkitsevalta että haastavalta.

”Minulle on tärkeää, että pystyisin olemaan tosi aiheelle. Että pystyisin käyttämään esiintyjien taitoja mahdollisimman täydesti, ja että yleisö olisi onnellinen ja oivaltaisi jotain… Sitä yrittää mahduttaa niin paljon asiaa yhteen esitykseen.”

Kaiken takana on ajatus samaistuttavuudesta.

”Toivon, että katsoja pystyisi samaistumaan ihmiseen, joka ei ole samankaltainen kuin hän itse. Toinen katsoja taas voi tulla todentamaan, että muutkin ihmiset ovat kuin hän. Musikaali tarjoaa samaistumisen mahdollisuuden riippumatta siitä, kuka olet – ihmiset ovat ihmisiä.”

Teatterin taika syttyy

Suomi 100 -juhlaohjelmistoon kuuluva Tom of Finland -musikaali saa ensi-iltansa Logomo-teatterissa 27. ja 28. tammikuuta.

”Odotan ensi-iltaa kauhulla”, Wäre tunnustaa.

”On niin tärkeää, että se menisi hyvin”, hän täsmentää.

Pienestä pelosta huolimatta Wäre odottaa malttamattomana viimeisiä harjoituksia. Työryhmäänsä ohjaaja kehuu lämpimästi.

”Ryhmätyöskentely on aina kivaa. Mukana on erilaisia, eri-ikäisiä ja -taustaisia ihmisiä, eri maista, eri tavoin suuntautuneita. Ryhmän sisäinen lempeys ja tasa-arvo on todella kaunista ja hienoa.”

Wäre kertoo, että parasta työskentelyssä on hetki, jolloin teatterin taika syttyy.

”Suunnittelen vaikkapa koreografian piirtelemällä paperille tikku-ukkoja, ympyröitä ja omituisia nuolia. Yhtäkkiä harjoituksissa edessäni onkin elävä, kokonainen ihminen kaikkine taitoineen ja kokemuksineen. On upea hetki, kun asia alkaa muuttua tikku-ukosta oikeaksi ihmiseksi.”

Teksti ja kuva: Siiri Liitiä

Lue myös: Olli Rahkonen on musikaalin Tom of Finland